De EU wil benzine en diesel verbieden – maar is dat realistisch?
Vanaf 2035 mogen er in Europa geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor meer verkocht worden. Dat betekent: geen nieuwe benzine- of dieselauto’s meer in de showroom. Nederland mikt zelfs op een nóg ambitieuzer doel: volledig elektrisch rijden vanaf 2030. Klinkt goed voor het klimaat, maar is het ook haalbaar?
Elektrisch rijden: veel ambitie, maar ook veel vragen
De transitie naar elektrisch rijden is in volle gang, maar het gaat lang niet zo snel als gehoopt. De verkoop van EV’s loopt in sommige landen terug, vooral vanwege de hoge aanschafprijs, zorgen over de actieradius en een laadnetwerk dat nog lang niet overal op orde is.
Daarnaast worstelen autofabrikanten met de snelheid van deze omslag. Nieuwe technologie, toeleveringsproblemen en enorme investeringen maken het niet eenvoudig om het roer zo snel om te gooien. En wat betekent dit voor betaalbare modellen? Gaan gezinnen straks nog een nieuwe auto kunnen betalen?
Wat betekent dit voor jou als automobilist?
Stel: je wilt in 2035 een nieuwe auto kopen. Dan ben je dus aangewezen op een elektrische variant, of een andere emissievrije optie zoals waterstof. Bestaande benzine- en dieselauto’s mogen voorlopig gewoon blijven rijden, en ook de tweedehandsmarkt blijft bestaan. Maar de vraag is: hoe aantrekkelijk zijn die opties nog, als brandstofprijzen stijgen en onderhoud kostbaarder wordt?
Ook interessant: wat doet dit met de waarde van jouw huidige auto? Gaan traditionele brandstofmodellen hun waarde sneller verliezen naarmate 2035 dichterbij komt?
Wordt 2035 echt het kantelpunt?
De deadline van 2035 lijkt keihard, maar achter de schermen klinkt er steeds meer twijfel. Sommige Europese landen en politieke partijen pleiten voor uitstel of uitzonderingen. Tegelijkertijd groeit de druk om het klimaatprobleem serieus aan te pakken – en daar is mobiliteit een groot onderdeel van.
De komende jaren worden dus cruciaal. De auto-industrie moet versnellen, overheden moeten blijven investeren in infrastructuur, en de consument moet worden overtuigd. Want zonder draagvlak geen transitie.
Emissievrije toekomst
De ambitie is helder: richting een emissievrije toekomst. Maar of we in 2035 écht allemaal elektrisch rijden? Dat blijft voorlopig een spannende vraag. Wat wél zeker is: de auto van de toekomst rijdt anders dan die van vandaag. En die toekomst komt sneller dan je denkt.