Minder onderhoud, minder pech: EV’s scoren verrassend goed
Dat elektrische auto’s minder bewegende onderdelen hebben, wisten we al. Maar nu is er ook concreet bewijs dat dit technische voordeel zich vertaalt naar hogere betrouwbaarheid. Uit recent onderzoek van de Duitse mobiliteitsorganisatie ADAC blijkt dat jonge elektrische auto’s aanzienlijk minder pech hebben dan hun brandstof aangedreven tegenhangers.
ADAC vergeleek de pechstatistieken van voertuigen uit de bouwjaren 2020, 2021 en 2022. De cijfers spreken voor zich: bij auto’s uit 2020 met een benzine- of dieselmotor werd gemiddeld 12,9 keer per 1.000 voertuigen pech geregistreerd. Elektrische auto’s uit hetzelfde bouwjaar kwamen uit op slechts 8,5 incidenten.
Nieuwere modellen doen het nóg beter
De trend zet zich bovendien door in recentere bouwjaren. Bij elektrische modellen uit 2021 daalde het aantal pechgevallen al naar 4,3 per 1.000 auto’s, en voor modellen uit 2022 zelfs naar 1,7. Ter vergelijking: brandstofauto’s uit diezelfde jaren scoorden respectievelijk 8,2 en 5,4.
Wanneer je de cijfers bundelt, komt de gemiddelde ‘pechindex’ voor elektrische auto’s uit op 3,8 voor voertuigen tussen de twee en vier jaar oud. Voor auto’s met verbrandingsmotor ligt dat cijfer fors hoger: 9,4.
Wat zijn de zwakke plekken?
Opvallend genoeg blijkt bij beide aandrijfvormen de startaccu nog steeds een van de meest voorkomende boosdoeners. Voor elektrische auto’s komen daar relatief vaak elektronische storingen bij kijken. Bij brandstofauto’s zitten de problemen vooral in de motorische hoek.
Interessant is dat Toyota, toch bekend om zijn reputatie van betrouwbaarheid, in dit onderzoek minder goed scoort. Modellen als de C-HR, RAV4, Yaris en Yaris Cross blijken vaker dan gemiddeld getroffen door startaccuproblemen. Toyota heeft de bevindingen bevestigd en geeft aan inmiddels maatregelen te hebben genomen om deze issues aan te pakken.
Wat betekent dit voor de Nederlandse markt?
Voor Nederlandse automobilisten die twijfelen over de overstap naar elektrisch rijden, zijn deze cijfers goed nieuws. Zeker omdat het wagenpark hier relatief jong is, is de kans op pech met een elektrische auto kleiner dan bij traditionele brandstofmodellen. Bovendien sluit dit aan bij de algemene trend waarin fabrikanten steeds verder inzetten op betrouwbaarheid en lange onderhoudsintervallen voor EV’s.
Daar komt nog bij: in Nederland profiteer je bij elektrische auto’s niet alleen van lagere onderhoudskosten, maar vaak ook van fiscale voordelen en gunstige laadmogelijkheden. De betrouwbaarheid maakt het totaalplaatje voor de elektrische rijder alleen maar aantrekkelijker.
Elektrische auto wint terrein op betrouwbaarheid
Hoewel er nog steeds discussie is over actieradius en laadinfrastructuur, laat dit onderzoek duidelijk zien dat betrouwbaarheid geen punt van zorg meer hoeft te zijn. Elektrische auto’s zijn in hun jonge jaren zelfs betrouwbaarder dan auto’s met verbrandingsmotor. Goed nieuws voor wie overweegt om elektrisch te gaan rijden, of al een EV in de garage heeft staan.