In een wereld waar elektrische auto’s vooral bekend staan om hun stille efficiëntie en praktische bruikbaarheid, schopt de Rimac Nevera het hele concept omver. Deze Kroatische hypercar is een zeldzaam staaltje brute kracht, technologische finesse en futuristisch design – en hij doet het allemaal volledig elektrisch.
0-100 in 1,8 seconden. Geen typefout.
De cijfers zijn ronduit absurd. De Rimac Nevera knalt van 0 naar 100 km/u in 1,8 seconden, schiet in 8,25 seconden over de kwart mijl en haalt een topsnelheid van 412 km/u. Dat is sneller dan menig Bugatti, Koenigsegg of Formule 1-wagen.
Hoe dat mogelijk is? Vier elektromotoren – één op elk wiel – zorgen samen voor een krankzinnige 1914 pk en 2360 Nm koppel. De auto is volledig vierwielaangedreven en past zijn kracht razendsnel aan op de omstandigheden, waardoor gripverlies vrijwel uitgesloten is.
Wereldrecords stapelen zich op
De Nevera is inmiddels goed voor 23 wereldrecords. En dan hebben we het niet over obscure Guinness-prijzen als “snelste auto met drie passagiers en een gouden achterruit”, maar echte benchmarks: snelste acceleratie, snelste kwart mijl, snelste 0-400-0 km/u sprint (in 29,93 seconden).
Dit maakt de Nevera niet alleen een technische showcase, maar ook een regelrechte uitdager voor alles wat zich supercar of hypercar durft te noemen.
Luxe meets laboratorium
Toch is het geen kale, hardcore racer. Integendeel. Binnenin is het verrassend chic. Alcantara, leer, geborsteld aluminium – alles voelt premium. Het dashboard is strak en digitaal, met drie schermen die niet alleen navigatie en media tonen, maar ook real-time telemetrie van je rijgedrag en prestaties.
Daarnaast is de Nevera uitgerust met een geavanceerd infotainmentsysteem, 4G-connectiviteit, en ondersteuning voor over-the-air updates. En alsof dat nog niet genoeg is, is hij voorbereid op autonoom rijden op niveau 4.
Opladen? Ja. Maar niet bij de buurtsuper.
De 120 kWh accu is goed voor zo’n 490 kilometer rijbereik (WLTP), al zal dat in de praktijk – zeker als je al die paarden loslaat – een stuk lager uitvallen. Snelladen kan gelukkig met 500 kW, waarmee je in theorie in minder dan 20 minuten van 0 naar 80% kunt laden. Mits je zo’n laadpunt weet te vinden, uiteraard.
Slechts 150 keer gebouwd – en eentje rijdt al in Nederland
Rimac bouwt slechts 150 exemplaren van de Nevera. Elk exemplaar is met de hand geassembleerd en volledig te personaliseren. Prijskaartje? Reken op zo’n twee miljoen euro – exclusief belastingen.
Toch rijdt er inmiddels eentje rond in Nederland. Quote 500-lid Michel Perridon was er vroeg bij en zette zijn naam onder één van de eerste auto’s. Daarmee is de Nevera niet alleen een technische droom, maar ook een statussymbool van jewelste.
Elektrisch is niet saai. Het is next level.
De Rimac Nevera laat zien wat er mogelijk is als je elektrische aandrijving combineert met grenzeloze ambitie. Hij is niet alleen sneller dan bijna alles op vier wielen, maar ook slimmer, luxueuzer en exclusiever.
Voor wie dacht dat elektrisch rijden alleen iets is voor brave huisvaders met een laadpas: think again. De toekomst komt uit Kroatië. En hij heet Nevera.