De elektrische revolutie is in volle gang, maar financieel blijkt het voor veel automerken nog een zware dobber. Terwijl consumenten massaal overstappen op EV’s, blijken de marges flinterdun – of zelfs negatief. Toch zijn er vier fabrikanten die het wél voor elkaar krijgen om zwarte cijfers te schrijven op hun elektrische modellen. Wie zijn deze uitzonderingen?
De realiteit: verlies per verkochte EV
De meeste autofabrikanten draaien verlies op elke elektrische auto die ze verkopen. De kosten voor batterijen, softwareontwikkeling en nieuwe productielijnen drukken zwaar op de marges. Gemiddeld gaat het om duizenden euro’s verlies per voertuig – een bittere pil, zeker in een markt waar volumes nog relatief laag liggen.
Deze vier merken maken wél winst
Toch lukt het een selecte groep merken om hun elektrische modellen winstgevend te maken. Wat doen zij anders?
BMW
De Duitse fabrikant heeft zijn elektrische strategie strak georganiseerd. Dankzij schaalvoordelen, een efficiënt productieproces en sterke vraag naar premium EV’s weet BMW met elke elektrische auto winst te maken. De combinatie van ervaring, merkwaarde en technologische voorsprong blijkt goud waard.
Tesla
Ondanks een daling in de winstcijfers vorig jaar, blijft Tesla één van de weinige merken die structureel geld verdient aan elektrische auto’s. Dat komt vooral door het geoptimaliseerde productieproces en de verticale integratie van toelevering tot eindproduct. Tesla is geen traditioneel autobedrijf, maar een techbedrijf dat auto’s bouwt.
Geely
De Chinese gigant, moederbedrijf van onder meer Volvo, Polestar en Zeekr, profiteert volop van schaalgrootte en een razendsnel ontwikkeltempo. Dankzij een brede elektrische line-up en sterke aanwezigheid op de thuismarkt maakt Geely flinke winst op haar EV’s – iets wat veel Europese merken nog niet lukt.
BYD
Ook BYD, eveneens uit China, laat zien dat winst maken op EV’s geen illusie hoeft te zijn. Door zelf batterijen te produceren en deze in grote volumes toe te passen in hun eigen modellen, houden ze de kosten laag en de winstmarges gezond. Hun opmars in Europa is nog maar net begonnen, maar financieel staan ze er ijzersterk voor.
En de rest?
Voor veel andere merken blijft winstgevendheid op elektrische auto’s voorlopig buiten bereik. Merken als Ford en Volkswagen investeren miljarden, maar de marges blijven mager of negatief. De hoge kosten, gecombineerd met hevige concurrentie, maken het lastig om zwarte cijfers te schrijven. Vooral volumemerken moeten scherp sturen op kosten én innovatie om aansluiting te houden.
Wat betekent dit voor de Nederlandse markt?
Voor kopers in Nederland betekent dit dat veel elektrische modellen nu nog onder druk staan qua prijsstelling en leveringsstrategie. Merken die wél winst maken, hebben meer speelruimte om te investeren in innovatie en kwaliteit. Tegelijkertijd kunnen nieuwe spelers uit China de markt opschudden met scherpe prijzen én gezonde marges.
De komende jaren zullen bepalend zijn. Wie weet winstgevend te opereren, krijgt de ruimte om te groeien. Voor de achterblijvers dreigt een lastige rit.