Ferrari werkt aan een revolutionaire Ferrari elektrische versnellingsbak innovatie die rijbeleving in hun EV’s moet transformeren met een virtueel schakelsysteem.
Toekomstgerichte Ferrari elektrische versnellingsbak innovatie
Virtuele prestaties zonder compromis
Ferrari heeft patentaanvragen ingediend voor een innovatief systeem dat een elektrisch voertuig laat schakelen alsof het een verbrandingsmotor heeft. Hierbij wordt een elektronische ‘motor’ gecombineerd met een systeem dat handmatig schakelen simuleert — inclusief realistische geluidsfeedback. Een vergelijkbare benadering van technische innovatie zien we ook terug in de Ferrari pillvormige zescilinder, waarin verbrandingsmotoren op nieuwe wijze worden ontwikkeld.
Rijervaring centraal bij ontwikkeling
In plaats van enkel prestaties te leveren, wil Ferrari de ziel van het rijden behouden. Volgens de patentdocumenten draait de technologie om beleving: de bestuurder moet echt het gevoel krijgen een traditionele V12 supercar te besturen, volledig afgestemd op hun handelingen.
Elektrische transmissie krijgt ‘karakter’
De elektronische ‘motor’ past het koppel aan afhankelijk van het virtuele toerental en de gekozen versnelling. Hierdoor ontstaat het gevoel van krachtopbouw, schakelmomenten en zelfs vertraging bij het opschakelen — elementen die normaal bij elektrische aandrijving ontbreken.
Interieurtechnologie met gevoel
Het project gaat verder dan alleen software. Ferrari overweegt een fysieke pook die tastbare feedback geeft bij elke gangwissel, vergelijkbaar met een klassieke handbak. Dit verhoogt de betrokkenheid van de bestuurder met overtuigend realisme. Ferrari’s focus op het behouden van rijbeleving binnen elektrificatie past binnen bredere strategieshifts naar emotie en performance, zoals ook blijkt uit de Lancia Delta HF Integrale terugkeer — een sportieve EV die historisch DNA omarmt.
Kernpunten van Ferrari’s virtuele schakelervaring
- De technologie simuleert motorgeluid en koppelopbouw via een virtuele aandrijflijn.
- Een interactieve schakelpook met voelbare weerstanden is onderdeel van het ontwerp.
- Bestuurders krijgen volledige controle met een manuele rijmodus per gekozen versnelling.
- Ferrari blijft trouw aan zijn sportieve erfgoed, ook in het tijdperk van elektrificatie.
- De innovatie is bedoeld als optionele rijmodus, niet als technische noodzaak.
Ferrari bewijst met deze technologie dat elektrificatie niet ten koste hoeft te gaan van emotie en rijbeleving — het biedt juist nieuwe kansen om autoliefhebbers opnieuw te verrassen.
Ferrari onthult elektrische schakelsensatie
Ferrari elektrische versnellingsbak innovatie simuleert schakelen en motorgeluid voor ultieme EV-beleving

