AMG’s elektrische aanval begint met stijl
Mercedes-AMG warmt zich op voor een serieuze confrontatie in de wereld van elektrische sportsedans. Wat ooit het domein was van de Porsche Taycan en Audi e-tron GT, wordt binnenkort opgeschud door een gloednieuwe speler: een vol-elektrische AMG die niet alleen snel belooft te zijn, maar ook brutaal oogt. De eerste beelden onthullen een sedan met gespierde lijnen, een uitgesproken achterkant én… jawel, ronde achterlichten.
Ronde achterlichten als designstatement
Geen futuristische lichtbalk à la EQ-modellen of Vision EQXX-concepten, maar klassieke ronde units die direct de aandacht trekken. Het is een opvallende zet van Mercedes – een bewuste stijlkeuze die het model een sportieve én herkenbare smoel geeft. Ook vooraan zien we een scherp lijnenspel met koplampen die via een subtiele LED-strip met elkaar verbonden zijn. Minimalistisch, maar vol karakter. De Mercedes-ster is in beide lichtunits verwerkt – een detail waar designliefhebbers warm van worden.
Wat zit er onder de huid?
Hoewel Stuttgart nog geen cijfertjes heeft losgelaten, weten we wel dat deze Taycan-jager wordt gebouwd op het gloednieuwe AMG.EA-platform. Dat betekent: geen omgebouwde EQE of EQS, maar een puur AMG-geboetseerd chassis, ontworpen voor elektrische prestaties vanaf de tekentafel. Inclusief 800V-architectuur, waardoor supersnel laden én constante piekprestaties mogelijk worden. Denk aan directe acceleratie, trackday-capaciteiten en een onderstel dat niet buigt voor bochten.
Wanneer kunnen we ‘m verwachten?
De grote onthulling staat gepland voor juni 2025. En dat moment kan niet snel genoeg komen, want het high-performance EV-segment begint inmiddels behoorlijk druk te worden. Denk: Taycan, e-tron GT, Lucid Air en zelfs de aankomende BMW iM-modellen. Mercedes-AMG mikt met deze auto op liefhebbers die niet alleen snelheid willen, maar ook iets uitgesprokener dan het zakelijk-efficiënte van een EQS.
Wat betekent dit voor Nederland?
Voor de Nederlandse markt is deze AMG op het juiste moment. De populariteit van elektrische auto’s groeit, maar het aanbod in het sportieve topsegment blijft beperkt. Deze AMG zou zomaar eens het gat kunnen vullen tussen praktische EV’s en serieuze performance-auto’s. Zeker als het merk weet te verrassen met een realistische WLTP-range én – fingers crossed – een beetje karakter in het geluid.
AMG laat Taycan alvast zweten
Met deze eerste beelden laat Mercedes-AMG zien dat ze klaar zijn om een nieuwe standaard te zetten in elektrische performance. Ronde achterlichten, brute looks en een geheel nieuw platform: het lijkt geen halve poging. Nu is het afwachten of de prestaties het design kunnen bijbenen. Maar als één merk weet hoe je power verpakt in stijl, dan is het AMG wel.