Kunstroof met Roemeense allure zet museale wereld op scherp
Een groep Roemeense verdachten heeft begin april op brutale wijze kostbare kunstschatten gestolen uit het Drents Museum in Assen. Tijdens hun vlucht maakten ze een opvallende overstap: van een grijze BMW naar een felgele Peugeot 208. De spectaculaire roof roept niet alleen vragen op over museale beveiliging, maar laat ook zien hoe creatief én roekeloos criminelen vandaag de dag te werk gaan.
Wat werd er gestolen?
Het ging om voorwerpen uit de reizende tentoonstelling ‘Roemenië – Goud en Zilver van de Romeinen’. Deze topstukken, waaronder unieke gouden sierraden en artefacten uit de Romeinse tijd, hebben een enorme historische én financiële waarde. De kunstobjecten zijn eigendom van het Nationaal Historisch Museum van Roemenië, dat de stukken in bruikleen had gegeven aan het Drents Museum.
De vlucht: opvallend én slim
Na de kraak in de vroege ochtend van 27 april stapten de daders in een grijze BMW. Maar die bleek slechts een dekmantel: halverwege hun vlucht stapten ze over in een knalgele Peugeot 208. Een gewaagde keuze, maar kennelijk effectief genoeg om onder de radar te blijven. Toch leidde intensief politieonderzoek naar meerdere verdachten, die inmiddels zijn opgepakt.
Volgens justitie gaat het om een professioneel opererende bende, die al eerder actief zou zijn geweest in andere Europese landen. De gebruikte Peugeot 208 is inmiddels teruggevonden in Duitsland.
Beveiliging onder vuur
De zaak zet de museale wereld op scherp. Hoe kan het dat zulke waardevolle objecten relatief eenvoudig gestolen konden worden? En wat zegt dit over de beveiliging van kleinere, regionale musea in Nederland?
Experts benadrukken dat tijdelijke tentoonstellingen extra kwetsbaar zijn. Veel musea huren beveiliging in voor de duur van een expositie, maar dat blijkt niet altijd waterdicht. Zeker niet als professionele criminelen te werk gaan met kennis van zaken én een strak vluchtplan.
Kunstroof
De kunstroof uit Assen laat zien dat musea – groot én klein – voor een groeiende uitdaging staan. Kunstcriminaliteit is allang geen romantisch filmthema meer, maar een harde realiteit. Zeker met de internationale vraag naar unieke objecten op de zwarte markt.
Voor de bezoekers van het Drents Museum en kunstliefhebbers in het algemeen is het vooral zuur: een unieke tentoonstelling is abrupt beëindigd, en of de gestolen stukken ooit terugkeren, is nog maar de vraag.