De Europese auto-industrie staat op een kruispunt. Wat ooit een trotse motor van de Europese economie was, lijkt nu in volle vaart af te stevenen op een existentiële crisis. Volgens een analyse van Allianz Trade raken Europese fabrikanten hun voorsprong kwijt – en dat kan grote gevolgen hebben voor de werkgelegenheid, export én innovatiekracht in de regio.
Brusselse actie broodnodig
De roep om stevige Europese maatregelen klinkt steeds luider. Allianz dringt aan op directe, doelgerichte actie vanuit Brussel. Wat er nodig is? Een versnelling in de uitrol van een krachtig ecosysteem rondom elektrische voertuigen. Van productie tot infrastructuur: Europa moet schakelen, en snel ook. Zonder die sprong dreigt de industrie terrein te blijven verliezen aan spelers uit China en de VS.
China loopt voorop in elektrisch rijden
De transitie naar elektrisch rijden verloopt in Europa traag en stroef. Dat is deels te wijten aan geopolitieke onzekerheid en versnipperd beleid per land. Ondertussen dendert China door – met enorme investeringen, schaalvoordelen en een groeiend aanbod van betaalbare EV’s. Europese en Amerikaanse tegenmaatregelen, zoals importheffingen, hebben tot nu toe weinig effect gehad op die groeiende dominantie.
Europese merken missen het tempo
Johan Geeroms van Allianz Trade noemt China ronduit ontwrichtend voor de markt. Vooral op het gebied van elektrische auto’s hebben Europese fabrikanten te lang getwijfeld. En dat wreekt zich nu. In het competitieve middensegment – waar prijs en schaal bepalend zijn – komen Europese merken er nauwelijks aan te pas. Het gevolg: marges onder druk, stijgende kosten en onzekerheid over het voortbestaan van bepaalde modellen of zelfs merken.
Wat moet Europa nu doen?
Volgens Allianz zijn er twee cruciale speerpunten voor herstel:
1. Meer laadpunten, betere infrastructuur
De uitrol van laadstations in Europa is ongelijk verdeeld. Meer dan de helft staat in slechts drie landen. Als elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar moet worden, is een veel fijnmaziger netwerk nodig.
2. Investeren in batterijen en software
De afhankelijkheid van Aziatische leveranciers is te groot. Door Europese productie van accu’s en voertuigsoftware op te schalen, kan de regio haar eigen innovatiekracht versterken én zich wapenen tegen toekomstige verstoringen.