De Europese Unie wilde met importheffingen op elektrische auto’s uit China de Europese industrie beschermen en de instroom van goedkoop geproduceerde EV’s afremmen. Maar het tegenovergestelde lijkt nu te gebeuren. Chinese autofabrikanten hebben hun strategie razendsnel aangepast: in plaats van elektrische modellen, zetten ze nu massaal benzine- en hybrideauto’s op de boot naar Europa.
In het eerste kwartaal van 2025 werden in Europa ruim 150.000 Chinese voertuigen geregistreerd. Slechts een derde daarvan was volledig elektrisch. Het overgrote deel bestond uit hybrides of zelfs traditionele verbrandingsmotoren – een opmerkelijke trendbreuk. Zelfs merken als BYD, die zich jarenlang puur op elektrisch rijden richtten, bieden nu ook modellen met benzinemotor aan.
Chinese merken grijpen marktaandeel in Europa
De aangepaste strategie werpt z’n vruchten af. In maart 2025 bereikten Chinese autofabrikanten een recordmarktaandeel van 5,2% in Europa. Vooral in landen als Spanje, Frankrijk en Italië is de opmars voelbaar. Zo verkocht MG, eigendom van het Chinese SAIC Motor, in korte tijd 5.500 auto’s in Frankrijk – terwijl dat er vorig jaar nog nauwelijks waren.
Door hun scherpe prijsstelling en steeds betere kwaliteit weten deze merken een groeiend publiek aan te spreken. Waar Europese merken worstelen met hoge productiekosten en een langzaam tempo in elektrificatie, springen Chinese spelers handig in op de vraag naar betaalbare modellen.
Europese klimaatambities in gevaar
Deze ontwikkeling is problematisch vanuit duurzaamheidsoogpunt. De Europese Green Deal en het streven naar een volledig emissievrij wagenpark komen onder druk te staan nu het aantal fossiel aangedreven voertuigen uit China juist toeneemt. Het ironische gevolg van een maatregel bedoeld om verduurzaming te stimuleren: méér CO₂-uitstoot.
Bovendien dreigt een ander neveneffect: betaalbare elektrische auto’s worden schaarser, doordat ze door de heffing duurder zijn geworden. Voor consumenten met een kleiner budget wordt elektrisch rijden zo minder bereikbaar, wat de transitie verder vertraagt.
Tijd voor een herziening van het beleid?
De importheffing op Chinese EV’s is in theorie bedoeld om een gelijk speelveld te creëren en dumping te voorkomen. Maar in de praktijk blijkt het beleid de plank flink mis te slaan. Europese beleidsmakers zullen hun aanpak moeten heroverwegen om te voorkomen dat milieudoelstellingen sneuvelen en de Europese auto-industrie verder onder druk komt te staan.
Een doordachter beleid zou gericht moeten zijn op het stimuleren van duurzame én betaalbare mobiliteit, zonder onbedoeld de deur open te zetten voor fossiele alternatieven.