Een elektrische stadsauto die alles lijkt te hebben – behalve Europese papieren
De Chinese markt blijft verbazen met opvallende EV’s, en de nieuwste toevoeging komt van Geely: de Panda Mini EV. Een guitige, volledig elektrische stadsauto die niet alleen een glimlach op je gezicht tovert, maar ook je portemonnee ongemoeid laat. Tenminste, als je in China woont. Want hoewel de auto alles in zich heeft om ook in Nederland populair te worden, blijft hij voorlopig buiten bereik van Europese kopers.
Wat is de Panda Mini EV?
De Panda Mini EV is een compacte elektrische auto van Geely, het Chinese moederbedrijf van onder andere Volvo, Polestar en Lynk & Co. Het model is ontworpen met een knipoog: met zijn ronde vormen, grote koplampen en zachte kleuren is hij haast cartoonesk te noemen. Ideaal voor wie elektrisch wil rijden in de stad, zonder groots in te zetten.
Belangrijkste kenmerken:
-
Lengte: net iets langer dan 3 meter
-
Motor: 41 pk met 110 Nm koppel
-
Accu: 17 kWh lithium batterij
-
Actieradius: 210 kilometer volgens de Chinese CLTC-norm
-
Laadvermogen: 22 kW snelladen
-
Infotainment: 8-inch scherm, gecombineerd met een 9-inch digitaal instrumentenpaneel
-
Kleuren: onder meer Puff Pink, Bamboo Green en Warm Rice
Met een vanafprijs van omgerekend zo’n €5.970 – en tijdelijk zelfs rond de €5.370 – is deze EV in China ongekend betaalbaar. En dat terwijl hij qua uitrusting niet onderdoet voor sommige Europese A-segmenters.
Waarom zien we hem niet op de Nederlandse wegen?
Dat zo’n opvallende en voordelige EV niet in Europa te koop is, roept vragen op. De belangrijkste reden is dat de Panda Mini EV (nog) niet gehomologeerd is voor de Europese markt. Dat betekent dat hij niet voldoet aan de technische en veiligheidseisen die hier gelden. Ook is er nog geen Europees dealernetwerk voor dit model, wat importeren ingewikkeld maakt.
Daarnaast speelt de politieke realiteit een rol: Europa bekijkt momenteel mogelijke importheffingen op elektrische voertuigen uit China. Dit zou een model als de Panda Mini EV direct een stuk minder aantrekkelijk maken qua prijs.
Wat zouden zijn kansen zijn in Nederland?
In een tijd waarin stedelijke mobiliteit steeds belangrijker wordt en de vraag naar compacte, betaalbare EV’s toeneemt, zou de Panda Mini EV op papier goed kunnen scoren in Nederland. Zeker als alternatief voor een tweede auto of voor stedelijke bezorgdiensten. Maar zonder Europese goedkeuring en een distributienetwerk blijft het voorlopig bij dromen.
Toch is het interessant om te zien hoe ver de Chinese EV-markt inmiddels is. Waar wij nog worstelen met dure instapmodellen en laadinfrastructuur, presenteert Geely een volledig uitgeruste stadsauto voor een fractie van de prijs.
Tot die tijd?
Voor wie een compacte elektrische auto zoekt in Nederland, blijven alternatieven als de Dacia Spring, Fiat 500e of Smart EQ ForTwo de meest logische keuzes. Die zijn echter een stuk duurder dan deze Panda Mini – en missen misschien net die speelse charme.
Maar als dit een voorproefje is van wat Chinese merken in petto hebben voor de Europese markt, dan kunnen we ons opmaken voor een interessante toekomst.