Van elektrisch naar hybride: waarom Nissan zich bedenkt
Nissan gooit het roer om voor de aankomende GT-R R36. Waar eerder werd gesproken over een volledig elektrische opvolger van de iconische sportwagen, kiest het merk nu voor een hybride aandrijflijn. Reden? De prestaties van elektrische prototypes voldeden simpelweg niet aan de torenhoge eisen die Nissan stelt aan zijn GT-R.
Tijdens tests bleek dat een elektrische GT-R nauwelijks één ronde op de Nürburgring kon voltooien voordat de batterij leeg was. Dat is voor een auto die bekendstaat om zijn circuitprestaties simpelweg onacceptabel. Volgens Nissan-topman Ponz Pandikuthira komt er daarom een alternatief: een krachtige V6 in combinatie met elektrische ondersteuning.
Wat weten we al over de aandrijflijn?
Hoewel nog niet alles officieel is bevestigd, zijn de eerste details veelbelovend. De nieuwe GT-R zou gebruikmaken van een:
-
Twinturbo V6 met meer dan 600 pk
-
Plug-in hybride systeem met een actieradius van zo’n 112 kilometer
-
Solid-state batterij van circa 30 kWh
De verbrandingsmotor lijkt gebaseerd op het blok uit de Amerikaanse Nissan Armada, maar dan in een sportievere configuratie.
Wat betekent dit voor de Nederlandse markt?
Voor Nederland is deze stap relevant. Een hybride GT-R past beter binnen de steeds strengere Europese emissie-eisen. Bovendien kan een plug-in hybride zorgen voor (lichte) fiscale voordelen, zeker in vergelijking met een pure benzine-sportwagen. Het maakt de auto niet direct ‘toegankelijk’, maar wel toekomstbestendiger.
GT-R versus concurrentie
De keuze voor hybride maakt de GT-R een directe uitdager van modellen als de Porsche 911 (die binnenkort ook een hybride krijgt) en andere sportieve PHEV’s. Het is een tussenweg tussen traditie en toekomst: brute kracht, maar met oog voor CO₂-uitstoot en efficiëntie.
Nissan positioneert zich hiermee slim in een snel veranderend segment — zonder de ziel van de GT-R op te offeren.
Toekomstgericht zonder karakterverlies
De Nissan GT-R R36 blijft een performance monster, maar dan met een modern randje. Geen stil sissen van een EV, maar het brute gebrul van een V6, aangevuld met de efficiëntie van elektrificatie. Een GT-R zoals we die kennen, maar dan met het vizier op de toekomst.