Kroatische hypercar-specialist aast op volledige zeggenschap
Rimac, bekend als pionier in elektrische hypercars, is naar verluidt in gesprek om de 45% aandelen van Porsche in de joint venture Bugatti Rimac over te nemen. Daarmee zou het Kroatische merk de enige aandeelhouder van Bugatti worden. Bronnen binnen de industrie bevestigen dat Rimac al een bod heeft uitgebracht en mogelijk samenwerkt met externe investeerders om de deal rond te krijgen. De onderhandelingen lopen nog, dus een definitieve beslissing is er nog niet.
De samenwerking tussen Rimac en Porsche begon in 2021, toen beide merken hun krachten bundelden om hypercars voor zowel Bugatti als Rimac te ontwikkelen. Mocht Rimac het volledige eigenaarschap binnenhalen, dan kan het merk zijn technologische visie nog sterker doordrukken in de toekomst van Bugatti.
Porsche heroverweegt strategie door uitdagende marktomstandigheden
Porsche, dat traditioneel voorzichtig omspringt met zijn investeringen, houdt zich voorlopig op de vlakte over het mogelijke vertrek uit Bugatti Rimac. Het Duitse merk staat onder druk door een combinatie van factoren: logistieke uitdagingen, tegenvallende verkoopcijfers in China, en een afnemende vraag naar elektrische modellen.
Om het tij te keren, maakt Porsche bekend dat het 800 miljoen euro investeert in de ontwikkeling van nieuwe modellen met verbrandingsmotoren. Een opvallende koerswijziging, zeker nu veel merken juist inzetten op elektrificatie.
Rimac’s opmars in de wereld van hypercars
Mate Rimac richtte het bedrijf in 2009 op, letterlijk vanuit zijn garage. Sindsdien groeide Rimac uit tot dé specialist in elektrische hypercars. De Rimac Nevera, het huidige paradepaardje van het merk, heeft een prijskaartje van ruim 2 miljoen euro en verpulvert het ene snelheidsrecord na het andere.
In 2022 haalde Rimac nog 500 miljoen euro op bij investeerders als SoftBank, Goldman Sachs, Porsche zelf en InvestIndustrial. Met dat kapitaal werden zowel technologische innovaties versneld als de introductie van de Bugatti Tourbillon, de opvolger van de iconische Veyron en Chiron, mogelijk gemaakt.
Wat betekent dit voor de toekomst van Bugatti?
Als Rimac daadwerkelijk de volledige controle krijgt over Bugatti, kan dit grote gevolgen hebben voor de positionering en technologie van het merk. Bugatti zou dan nóg steviger kunnen leunen op Rimac’s expertise in elektrische aandrijflijnen en batterijtechnologie. Tegelijkertijd blijft de vraag of Bugatti trouw blijft aan zijn karakteristieke W16-krachtbronnen of versneld richting elektrificatie gaat.
Voor de Nederlandse markt, waar de belangstelling voor exclusieve hypercars gestaag groeit, is dit een interessante ontwikkeling. De potentie van een volledig door Rimac geleid Bugatti zou zelfs kopers kunnen aantrekken die voorheen de overstap naar een elektrische hypercar nog niet overwogen.