Supersnelle SUV met serieuze offroadskills
De Land Rover Defender is altijd al een icoon geweest als het gaat om terreinwagens. Maar met de nieuwe Defender Octa tilt het Britse merk de lat flink hoger. Deze versie is niet alleen sterker dan ooit, maar combineert serieuze terreinprestaties met sportwagencijfers – zonder concessies aan luxe en comfort.
635 pk V8: ongekende power
Onder de motorkap ligt een 4.0-liter V8 met dubbele turbo’s, goed voor een kolossale 635 pk en 750 Nm koppel. Dankzij mild-hybride techniek is hij bovendien iets efficiënter, al blijft dit natuurlijk een motor voor de liefhebber. Van 0 naar 100 km/u doet de Octa in slechts 4 seconden – een bizarre tijd voor een auto van dit formaat en gewicht.
Geavanceerd onderstel: controle op elk terrein
Wat de Defender Octa echt bijzonder maakt, is het onderstel met 6D Dynamics-technologie. Dit systeem gebruikt hydraulisch verbonden dempers om rol- en duikbewegingen te minimaliseren. Het resultaat: messcherpe handling op asfalt én meer controle in het terrein. De spoorbreedte is toegenomen, net als de bodemvrijheid, wat de terreinvaardigheid nog verder vergroot.
Design: robuust met een twist
Qua uiterlijk blijft de Octa trouw aan de bekende Defender-lijnen, maar met een extra gespierde uitstraling. Denk aan bredere wielkasten, een nieuwe grille en bumper, zwarte accenten rondom en een optionele matte wrap die de lak beschermt bij avontuurlijk gebruik. De velgen zijn tot 22 inch groot en kunnen worden voorzien van All-Terrain-rubber van Goodyear.
Exclusief en prijzig
De Defender Octa wordt uitsluitend geleverd als vijfdeurs Defender 110. In Nederland begint de prijs rond de €275.000 – flink aan de prijs, maar daar krijg je dan ook een unieke combinatie van prestaties, luxe en terreinvermogen voor terug. De gelimiteerde Edition One – nog rijker uitgerust – tikt zelfs bijna de €295.000 aan.
Wat betekent dit voor de markt?
Met de Octa mikt Land Rover duidelijk op hetzelfde segment als de Mercedes-AMG G 63 en de Aston Martin DBX707. Dat zijn stuk voor stuk luxueuze SUV’s met een sportieve inborst en dito prijskaartje. De Defender Octa voegt daar echter iets extra’s aan toe: oprechte offroadcapaciteiten waar veel concurrenten niet aan kunnen tippen.
Defender, maar dan op standje absurd
De Defender Octa is een indrukwekkend staaltje engineering. Hij is razendsnel, loeisterk én klaar voor het ruigste terrein. Toch blijft het een comfortabele, luxe SUV die je zonder moeite dagelijks kunt gebruiken. Wie een statement wil maken én houdt van serieus autorijden, vindt in deze Defender een unieke alleskunner.