De gloriedagen van Duitse auto’s in China lijken geteld
Ooit waren Audi, BMW, Mercedes en Porsche niet aan te slepen in China. Maar die tijd is voorbij. Wat begon als een lichte daling in 2024, lijkt in 2025 uit te monden in een serieuze crisis voor de Duitse premiummerken. Vooral Porsche krijgt de volle laag, maar ook de andere bekende namen uit Duitsland blijven niet buiten schot.
Porsche maakt een pijnlijke duikvlucht
Voor Porsche zijn de cijfers ronduit dramatisch. In 2024 verkocht het merk 56.887 auto’s in China, een daling van 28 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Alsof dat nog niet zorgwekkend genoeg was, begon 2025 nog slechter. In het eerste kwartaal kwamen er slechts 9.741 Porsches op kenteken, wat neerkomt op een verlies van maar liefst 42 procent vergeleken met dezelfde periode in 2024. Geen twijfel mogelijk: Porsche is het hardst getroffen Duitse merk op de Chinese markt.
Mercedes verliest gestaag terrein
Ook Mercedes-Benz ontspringt de dans niet. De fabrikant uit Stuttgart leverde in 2024 in totaal 683.600 auto’s af in China, een terugval van 7 procent. De trend zette zich dit jaar voort: in het eerste kwartaal van 2025 daalde de verkoop met nog eens 10 procent, tot 152.800 voertuigen. Niet zo heftig als Porsche, maar nog altijd verontrustend.
BMW en Mini volgen hetzelfde patroon
BMW, samen met dochtermerk Mini, zag in 2024 de leveringen dalen met 13,4 procent tot 715.200 auto’s. In de eerste drie maanden van 2025 ging daar nog een schepje bovenop: een daling van 17,2 procent, met 155.195 afgeleverde auto’s. De cijfers bevestigen wat we al vreesden: ook BMW heeft moeite om aansluiting te houden in de Chinese markt.
Audi: cijfers blijven uit, maar hoop is ver te zoeken
Audi’s verkoopcijfers over het eerste kwartaal van 2025 laten nog op zich wachten, maar de voortekenen zijn weinig hoopgevend. In 2024 wist Audi 649.900 auto’s te verkopen in China, een daling van bijna 11 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Gezien de ontwikkelingen bij de concurrentie lijkt het onwaarschijnlijk dat Audi positieve verrassingen in petto heeft.
Nieuwe generatie Chinese kopers kiest anders
Wat is er aan de hand? Simpel gezegd: de smaak van de Chinese consument is veranderd. Waar de oudere generatie veel waarde hechtte aan Duitse degelijkheid en een premium imago, kijkt de jonge generatie verder. Connectiviteit, slimme technologieën en naadloze integratie met hun digitale leven zijn voor hen de nieuwe standaard.
En juist op dat vlak lopen de Chinese merken voorop. BYD, Geely, Chery, Great Wall Motors en zelfs nieuwkomer Xiaomi weten precies hoe ze de tech-savvy koper moeten aanspreken. Voeg daarbij de opmars van elektrische auto’s en plug-in hybrides, en het wordt duidelijk waarom de Duitse merken terrein verliezen.
EV-revolutie speelt Chinese merken in de kaart
Elektrificatie is een ander cruciaal element in dit verhaal. De Chinese markt verschuift razendsnel richting elektrische aandrijving, en de lokale merken excelleren hierin. Hun voorsprong op het gebied van batterijtechnologie, laadinfrastructuur en prijsstrategie is overduidelijk. De Duitse autobouwers, met hun diepe wortels in verbrandingsmotoren, hebben simpelweg moeite om dat tempo bij te houden.
Wat betekent dit voor de toekomst?
De grote vraag is hoe de Duitse premiummerken zich uit deze situatie gaan redden. Investeringen in elektrische modellen en digitale innovatie zijn noodzakelijk, maar de concurrentie uit China is niet van plan gas terug te nemen. Zeker niet nu ook Chinese merken hun vleugels uitslaan richting Europa.
Voor Nederlandse liefhebbers van premium auto’s is dit een ontwikkeling om in de gaten te houden. De Chinese modellen worden steeds aantrekkelijker, zowel qua prijs als technologie. Het wordt interessant om te zien hoe de gevestigde Duitse merken hierop gaan reageren.