LKQ Europe doet een dringende oproep aan universele autobedrijven in Nederland en daarbuiten: deel je ervaringen met belemmeringen in het dagelijks werk. Aanleiding is de aanstaande herziening van de Europese Motor Vehicle Block Exemption Regulation (MVBER), een belangrijke regeling die de concurrentiepositie van onafhankelijke garages moet waarborgen. Maar volgens LKQ laat de huidige wetgeving steken vallen op drie fundamentele punten.
Wat is MVBER en waarom is het zo belangrijk?
De MVBER is bedoeld om een eerlijk speelveld te creëren tussen merkdealers en onafhankelijke autobedrijven. In de praktijk betekent dit dat universele garages net als merkdealers toegang moeten hebben tot technische informatie, voertuigdata en onderdelen – zónder dat dit invloed heeft op de fabrieksgarantie van klanten.
Sinds de herziening van 2023 is de regelgeving officieel van kracht, maar de uitvoering blijkt problematisch. Volgens Andy Hamilton, CEO van LKQ Europe, is er nog veel werk aan de winkel.
LKQ signaleert drie grote knelpunten
Hamilton noemt drie structurele tekortkomingen in de huidige MVBER:
-
Er is te weinig transparantie over fabrieksgaranties; veel klanten denken ten onrechte dat alleen merkdealers hun garantie behouden.
-
De toegang tot technische voertuigdata is vaak beperkt of omslachtig.
-
Er wordt nauwelijks gehandhaafd als fabrikanten of dealers zich niet aan de regels houden.
Daarmee blijft de markt ongelijk verdeeld, stelt LKQ. En dat raakt direct de positie van onafhankelijke garages.
Wat betekent dit voor Nederland?
Voor universele autobedrijven in Nederland kan dit grote gevolgen hebben. Als zij geen gelijkwaardige toegang krijgen tot voertuiginformatie en klanten blijven denken dat ze gebonden zijn aan merkdealers, wordt eerlijke concurrentie onmogelijk. En dat terwijl juist onafhankelijke garages bijdragen aan keuzevrijheid, prijsconcurrentie en lokale werkgelegenheid.
Jouw input telt – nu meer dan ooit
LKQ roept daarom universele autobedrijven op om praktijkvoorbeelden te delen van situaties waarin zij zijn belemmerd door gebrek aan data, onduidelijke garanties of niet-nageleefde afspraken. Die input wordt verzameld via brancheorganisaties als FIGIEFA en CECRA, en aangeboden aan de Europese Commissie als onderbouwing voor een strengere, eerlijkere MVBER.
Door je stem te laten horen, draag je bij aan een markt waarin iedere garage – groot of klein – eerlijke kansen krijgt.