De Chinese autofabrikant Nio heeft vandaag officieel zijn nieuwe submerk Firefly gepresenteerd. Het eerste model – een compacte, elektrische hatchback – wordt eind 2025 in Europa gelanceerd en krijgt een scherpe vanafprijs van €29.900. De auto ondersteunt Nio’s bekende accuwisseltechnologie, maar er is één belangrijk detail: het netwerk om daadwerkelijk van die technologie gebruik te maken is er nog niet.
Accuwisselen? Nog even geduld
Een van de grootste unique selling points van de Firefly EV is de mogelijkheid om de accu razendsnel te verwisselen bij speciale stations. Geen wachttijden meer aan de laadpaal, maar binnen een paar minuten weer vol – tenminste, in theorie.
Voor de Europese markt ontbreekt dit netwerk namelijk nog volledig. Nio werkt aan een goedkopere generatie wisselstations die speciaal voor Firefly worden ontwikkeld – naar verluidt een derde van de kosten van het huidige systeem. Maar: die moeten nog worden gebouwd.
Firefly EV mikt op stadsrijders
De Firefly is een compacte vijfdeurs hatchback die zich qua formaat en positionering richt op auto’s zoals de Mini Cooper Electric en Smart #1. Het design doet wat denken aan de Honda e: futuristisch maar toegankelijk, met een verrassend ruim interieur.
De bagageruimte is flexibel: 1.250 liter met de achterbank plat, plus een handige frunk (voorste bagagecompartiment) van 92 liter. Ideaal voor wie in de stad woont maar wel eens een IKEA-run moet doen.
Batterij als abonnement: BaaS
Firefly gaat een iets andere route dan Nio’s directe verkoopmodel. In plaats van online verkoop werkt het merk in Europa samen met lokale dealernetwerken. Dat betekent: proefritje mogelijk en gewoon ouderwets onderhandeling bij de showroom.
Ook biedt Firefly het bekende Battery-as-a-Service (BaaS)-model. Hierbij koop je de auto zonder batterij, waardoor de aanschafprijs lager ligt, en sluit je een abonnement af voor de accu. Dat betekent wel maandelijkse kosten, maar ook flexibiliteit én de optie tot toekomstige accuwissel – zodra het netwerk operationeel is.
Analyse: veel potentie, maar afhankelijk van infrastructuur
De Firefly EV heeft op papier alles in huis om een hit te worden in het budget-EV-segment: hij is betaalbaar, praktisch en klaar voor een innovatieve accuwisseltechniek. Maar… zonder dat netwerk blijft die techniek voorlopig een loze belofte.
Of Nio de Europese consument weet te overtuigen, hangt dus sterk af van hoe snel het merk de infrastructuur kan aanleggen. En met stevige concurrentie van gevestigde merken als Volkswagen, Renault en BYD, is de ruimte voor fouten beperkt.
NIO Firefly EV
De Nio Firefly EV biedt veel voor z’n geld en zet met een vanafprijs van €29.900 de toon in het betaalbare EV-segment. Maar om echt te schitteren, moet Nio vaart maken met de uitrol van het accuwisselnetwerk. Tot die tijd blijft de Firefly vooral een belofte met potentie – en daar kun je als autoliefhebber óf op hopen, óf even mee wachten.