Elektrische auto’s zijn de toekomst van mobiliteit, en dat merk je ook aan de snelgroeiende populariteit. Maar hoe zit het eigenlijk met het onderhoud van een elektrische auto? Zijn ze echt zoveel goedkoper in onderhoud dan benzine- of dieselauto’s? In dit cornerstone-artikel leggen we je alles uit wat je in 2025 moet weten over EV-onderhoud — van kosten en onderdelen tot praktische tips.
Waarom is onderhoud bij een elektrische auto anders?
Een elektrische auto heeft veel minder bewegende onderdelen dan een auto met een verbrandingsmotor. Dat betekent: minder slijtage, minder onderhoud en minder kans op dure reparaties.
Belangrijkste verschillen:
- Geen olie verversen
- Geen bougies of distributieriem
- Geen uitlaat of versnellingsbak
- Remmen slijten minder door regeneratief remmen
Kortom: minder dingen die kapot kunnen gaan = minder kosten.
Wat moet je wél onderhouden?
Hoewel elektrische auto’s minder onderhoud vragen, zijn er nog steeds onderdelen die regelmatig gecontroleerd en eventueel vervangen moeten worden:
1. Banden
- Slijten net als bij elke andere auto. Door het hogere gewicht van EV’s kunnen ze zelfs sneller slijten.
- Laat ze regelmatig balanceren en uitlijnen.
2. Remmen
- Gaan langer mee door regeneratief remmen, maar controleer ze alsnog jaarlijks.
3. Koelsysteem batterij
- Veel elektrische auto’s hebben een koelsysteem om de batterij op temperatuur te houden. Laat dit om de paar jaar controleren.
4. Ruitenwissers, filters & vloeistoffen
- De cabinefilter, ruitenwisservloeistof en airco-onderhoud blijven gewoon nodig.
5. Software updates
- In plaats van motormanagement hoef je nu firmware en software up-to-date te houden. Vaak gebeurt dit automatisch over-the-air.
Onderhoudsinterval en -kosten
In 2025 hebben de meeste EV’s onderhoudsintervallen van 1x per 1 tot 2 jaar, afhankelijk van het model. De kosten zijn meestal tussen de €100 en €300 per beurt, afhankelijk van wat er nodig is. Dat is aanzienlijk lager dan bij benzineauto’s, waar je vaak tussen de €400 en €800 per beurt kwijt bent.
Accugarantie en batterijonderhoud
De batterij is het duurste onderdeel van een EV. Gelukkig zit hier vaak 8 jaar of 160.000 km garantie op. Toch is het goed om bewust met je batterij om te gaan:
Tips voor een langere levensduur:
- Houd het laadniveau tussen de 20% en 80%
- Laad niet constant aan een snellader
- Gebruik de batterij regelmatig (lang stilstaan is niet ideaal)
- Parkeer bij voorkeur in de schaduw in de zomer
Waar kun je EV-onderhoud laten uitvoeren?
Steeds meer universele garages bieden onderhoud aan elektrische auto’s. Toch zijn er voordelen aan onderhoud via een merkdealer:
- Specifieke kennis van jouw model
- Originele onderdelen
- Software-updates inbegrepen
Gebruik platforms zoals Fixico, MyWheels of ANWB Autogarage-vergelijkers om EV-onderhoudsprijzen te checken bij jou in de buurt.
Veelgestelde vragen over EV-onderhoud
Is een onderhoudsbeurt verplicht?
Ja, net als bij een brandstofauto is periodiek onderhoud nodig voor veiligheid en garantiebehoud.
Kan een universele garage een EV onderhouden?
Ja, mits ze over de juiste EV-certificering beschikken.
Wat als de batterij kapotgaat buiten garantie?
Een volledige vervanging kan duizenden euro’s kosten, maar reparatie of revisie is steeds gebruikelijker én goedkoper geworden.
Conclusie
Elektrische auto’s zijn niet alleen zuiniger in verbruik, maar ook een stuk voordeliger in onderhoud. Minder bewegende onderdelen, lagere kosten en minder slijtage zorgen ervoor dat je in 2025 met een EV echt een slimme keuze maakt. Zorg er wel voor dat je regelmatig onderhoud laat uitvoeren door een betrouwbare partij, en houd je batterij in topconditie voor jarenlang rijplezier.
👉 Lees ook: Elektrische auto kopen: waar moet je op letten?
👉 Bekijk: Laadpalen voor thuis en onderweg in 2025
👉 Ontdek: Subsidies voor elektrische auto’s in 2025