Elektrisch design zonder achterruit – werkt dat?
De nieuwe Polestar 4 is geen doorsnee elektrische SUV. Sterker nog, het Zweeds-Chinese merk gooit het roer volledig om met een opvallend designstatement: géén achterruit. In plaats daarvan vertrouwt de auto op camera’s en een scherm als digitale binnenspiegel. Het resultaat? Een gestroomlijnd silhouet, meer hoofdruimte achterin én volop gespreksstof.
Maar is dit futuristische idee meer dan een gimmick? In deze test van de Long Range Single Motor-variant zoeken we het uit.
Specificaties Polestar 4 Long Range Single Motor
Deze versie van de Polestar 4 beschikt over een enkele elektromotor op de achteras, goed voor 272 pk en 343 Nm koppel. Daarmee sprint de SUV in 7,1 seconden naar 100 km/u – niet supersportief, maar vlot genoeg voor dagelijks verkeer.
Dankzij het 100 kWh accupakket (94 kWh netto) kom je volgens WLTP tot 620 kilometer ver op een volle lading. Dat is indrukwekkend en maakt deze Polestar een serieuze speler in het premiumsegment van langeafstand-EV’s.
Snelladen en verbruik
De Polestar ondersteunt snelladen tot 200 kW. In de praktijk betekent dat: van 10 tot 80% in zo’n 30 minuten, mits je een krachtige snellader treft. Het testverbruik komt uit op zo’n 17,5 kWh/100 km, afhankelijk van rijstijl en omstandigheden – netjes voor een SUV van dit formaat.
Interieur en technologie
Binnenin zet Polestar zijn minimalistische designtraditie voort, met een strak dashboard, zwevende middenconsole en een groot 15,4-inch infotainmentscherm met Android Automotive. Alles voelt stevig aan en de bediening is intuïtief.
Dankzij het ontbreken van de achterruit konden de ontwerpers de achterste daklijn verder doortrekken. Resultaat: meer hoofdruimte voor passagiers en een verrassend ruimtelijk gevoel achterin. Ook de bagageruimte is prima: 526 liter achterin, plus nog 15 liter in de ‘frunk’ voorin.
Rijervaring: rust, balans en comfort
De Polestar 4 Long Range Single Motor kiest duidelijk voor comfort boven sportiviteit. De vering is soepel, de besturing licht en precies. Dankzij het lage zwaartepunt en de goede geluidsisolatie is dit een echte kilometervreter – stil, stabiel en ontspannen.
Wat betekent dit voor Nederland?
Met een vanafprijs van €63.400 (in Nederland) mikt Polestar op het premiumsegment, als alternatief voor auto’s als de Tesla Model Y, BMW iX3 en Hyundai Ioniq 5. Vooral het hoge rijbereik, het opvallende design en het doordachte interieur geven de Polestar 4 een uniek karakter binnen een druk bezette markt.
Bovendien valt deze versie nog nét binnen de grens voor sommige zakelijke leasevoordelen, wat de auto extra interessant maakt voor de zakelijke rijder.
Statement op wielen
De Polestar 4 Long Range Single Motor is geen auto voor grijze muizen. Zonder achterruit, maar mét visie, levert hij een comfortabele, efficiënte en unieke rijervaring. Wie iets bijzonders zoekt – zonder in te leveren op gebruiksgemak – vindt in deze Polestar een verfrissend alternatief in het EV-landschap.